خميس , نومبر 21 2024
sd

ادبي صنفن بابت ليکڪن جا رايا

گل شير ٽڳڙ

مختلف صنفن جون وصفون

ادب جون وصفون

  • علامه آءِ. آءِ. قاضي: اُهو علم يا اُها تحرير جيڪا ادب، لطافت، زيب ۽ زينت عمل ڏانهن اشارو ڪري، ان جي حاصل ڪرڻ ۾ مدد ڪري، ان کي ادب چئبو آهي.
  • الهداد ٻوهيو: ادب انهيءَ اظهار جو نالو آهي، جيڪو هڪ سوچيندڙ سماج جي سوچ جي پيداوار آهي.
  • افلاطون: ادب آهي ئي اُهو، جنهن ۾ خلق ۽ اخلاق توڙي سچائي ۽ صداقت جي نشوونما ٿئي.
  • ميٿيو آرنلڊ: ادب زندگيءَ جي تنقيد آهي.
  • هڊسن: ادب ٻوليءَ جي ذريعي زندگيءَ جو اظهار آهي.
  • هيگل: ادب قومن جي ڪمال ۽ زوال جو آئينو آهي.
  • لينن: ادب هڪ آئينو آهي، جيڪو آئينو چٽو عڪس نه پَسائي سو آئينو نه چئبو.

سماج بابت وصفون

  • نامعلوم: ماڻهن جو اهڙو گروهه جيڪو تاريخ، عقيدي، زبان، زندگيءَ جي طور طريقن ۾ نه صرف گهرو واسطو رکندو هجي، پر اُهو گروهه جنهن جا ماڻهو هڪ محدود زمين جي خطي ۾ هڪ قانون ۽ هڪ آئين جي تحت رهندا هجن ۽ زندگي بسر ڪندا هجن، اهڙي گروهه کي سماج چيو ويندو آهي.
  • ڊاڪٽر الهداد ٻوهيو: سماج انسان جي ماحول جي پيداوار آهي، ان جو واسطو اجتماعي زندگيءَ سان آهي.
  • غلام مرتضيٰ شاڪر: سماج هڪ اهڙو انساني گروهه آهي، جنهن ۾ هو ڪافي عرصي کان گڏجي رهن ٿا، ايستائين جو هو منظم ٿي وڃن ٿا.
  • ايف.ايڇ. گڊنگ: معاشرو يا سماج هڪ جهڙا خيال رکندڙ فردن جو هڪ مجموعو آهي، جيڪو هم خيال هجڻ ڪري مفادن لاءِ هڪ ٻئي سان تعاون ڪن ٿا.

نثر

  • غلام علي الانا: جڏهن دماغ جي خيالات جو اثر ٻين تائين پهچي ٿو ته اهڙي اثر کي نثر چئبو آهي.
  • نامعلوم: نثر اظهار جو تفصيلي بيان آهي، جنهن ۾ چٽائي، رواني، بياني قوت، ٻوليءَ جو سهڻو استعمال ۽ ٻيون انيڪ خوبيون هونديون آهن.

مضمون

  • حڪيم فتح محمد سيوهاڻي: مضمون نويسي اهڙي لياقت ۽ قابليت کي چئبو آهي، جيڪا صرف و نحو، فصاحت ۽ بلاغت ۾ بلڪل ڪامل ۽ مڪمل هجي. مضمون جنهن به مطلب لاءِ لکيل هجي، ان جو هر پهلو نظر ۾ رکجي. لفظ اهڙا ته سٺا ۽ مٺا هجن، جيڪي ڪنن کي سُريلا ۽ سٺا لڳن، جيڪي زبان تي تڪڙا اچن، بد آواز ۽ ڳرا آواز نه هجن، ان کي ئي مضمون چئبو آهي.
  • جان لوبن: مضمون نثر جي اُها صنف آهي، جنهن ۾ شخصي تاريخي يا سماجي نقطه ادا کان روشني وڌي وڃي ٿي.
  • جانسن: مضمون انساني اندر جي اڻ هضم ٿيل ۽ بي ترتيب خيالات سان ڀرپور هڪ ادبي تحرير آهي، جا ڪنهن خوش مزاج دل مان نڪري ٿي.
  • سر اينڊ منڊگاس: مضمون عام طرح هڪ درمياني طوالت واري نثري تحرير آهي، جنهن ۾ مضمون نگار ڪنهن به موضوع جي خارجي پهلوءَ تي آساني ۽ سرسري انداز سان نظر وجهي ٿو ۽ موضوع تي صرف انهيءَ حد تائين بحث ڪري ٿو، جيستائين سندس شخصيت ان موضوع کان متاثر ٿيل هوندي آهي.

جيون ڪهاڻي

  • مرزا قليچ بيگ: جيون ڪهاڻي يا آتم ڪهاڻي ڪنهن قوم جي تاريخ، ان جي بادشاهن، مهندارن جي سوانح عمرين جو مجموعو آهي.
  • ليئون ايڊل: جيون ڪهاڻيءَ کي تاريخ جي هڪ شاخ سمجهڻ گهرجي. جيئن ته ان جو دارومدار واقعن جي تسلسل ۽ لکيل مواد توڙي زباني مواد جي وضاحت تي آهي، جيڪو تحقيق، يادگيرين جي بنياد تي قائم ڪيو وڃي، ان کي تخليقي ادب جي شاخ به سمجهي سگهجي ٿو.
  • انسائيڪلو پيڊيا آف بريٽنڪا: هي هڪ غير افسانوي ادب جو قسم آهي. عام طرح سان هن ۾ آتم ڪهاڻي به اچي وڃي ٿي، جنهن جو موضوع هن جي پنهنجي تاريخ جو بيان هوندو آهي.

شاعري

  • شيخ اياز: شاعري اطمينان ڀريل خاموشيءَ ۾ ياد آيل جذبات جو اظهار آهي.
  • پرڏيهي اديب: شاعري موزون عبارت کي چئبو آهي.
  • نامعلوم: شاعري خوشي يا راحت پهچائيندڙ اُهو فن آهي، جيڪو جذبات جو تصوراتي بيان ڪري ٿو ۽ اندر جي احساسات کي موزون زبان ذريعي پڌرو ڪري ٿو.
  • ڊارون: شعر ۽ شاعري انساني جذبن کي زندهه رکي ٿي، نه ته ان کان سواءِ جذبن جي مرده ٿي وڃڻ جو خطرو آهي.

ڪردار نگاري

  • رابنسن: ڪردار نگاري معنيٰ ڪنهن ڪهاڻيءَ ۾ ڪردارن جي اهڙي انداز ۾ ڪم ڏيکاريل هجي، جو هو ڪتابن جي بيجان پنن مان ٻاهر نڪري هڪ شخصيت جيان اسان جي سامهون بيهن.

افسانو/ ڪهاڻي

  • ايڊگر ايلن پو: افسانو اها مختصر ڪهاڻي آهي، جا اڌ ڪلاڪ کان وٺي هڪ ڪلاڪ يا ٻن ڪلاڪن ۾ پڙهي سگهجي.
  • منشي پريمچند: افسانو زندگيءَ جي ڪنهن هڪ پهلو ۽ جذبي کي ظاهر ڪري ٿو.
  • مولانا غلام محمد گرامي: انسان ۽ ان جي زندگي هڪ افسانو آهي، ڪو طويل ته ڪو مختصر.
  • امر جليل: ڪهاڻي اظهار آهي زندگيءَ جي غم، خوشي، ڏک سک، ڪاوڙ، رحم، انتقام، نفرت ۽ محبت جي ڪروڙين گهڙين مان هڪ گهڙي انيڪ آزمائشن ۽ انيڪ حادثن مان فقط هڪ حادثي جي عڪاسي ڪري ٿي سا فني طرح Short Story يعني ڪهاڻي سڏي سگهجي ٿي.

ٻوليءَ بابت وصفون

  • نامعلوم: ٻولي خودبخود اختيار ڪيل اهڃاڻن جي نظام ذريعي خيالن، جذبن ۽ خواهشن کي ٻين تائين پهچائڻ جو خالص انساني ۽ غير جبلي طريقو آهي.
  • محمد ابراهيم جويو: ٻولي آواز، دانهن ۽ دانهن جو جواب آهي. ٻوليءَ جا لفظ، ٻوليءَ جون ڳالهيون زندگيءَ جي وڏ وٿ آهن ۽ ان لاءِ وڏو آٿت آهي، بلڪ ماڻهن لاءِ ماڻهپي سان جيئڻ جو بنياد آهي.
  • الهداد ٻوهيو: اسان جي ٻولي اسان جي گڏيل من (Collective mind) جي ڪهاڻي آهي. اُها ڪهاڻي اسان ماڻهن جي اسان جي سماجي ادارن ۽ اسان جي گڏيل ڪلچرل ڪارڪردگيءَ جي هڪ تاريخ آهي.
  • ڀيرومل مهرچند آڏواڻي: ٻولي تهذيب يا سڀيتا جو آئينو آهي يا اڃا به ائين چئجي ته ٻوليءَ ۾ انساني سڀيتا جي آتم ڪهاڻي سمايل آهي.

لسانيات

  • غلام علي الانا: علم لسان انسان ذات جي سڀني ٻولين جي اڀياس ۽ ڇنڊڇاڻ جو علم آهي. هي هڪ اهڙو علم آهي جو ٻولين جي آوازن، آوازي سٽائن، آوازي ميلن ۽ ميڙن، صوتين، صرفين، فڪرن، لفظن ۽ جملن جي بناوت ۽ ترتيب يعني صرفي، صوتي، نحوي ۽ معنوي اصولن ۽ عملن بابت مواد مهيا ڪري ٿو. مطلب ته ڪنهن به هڪ ٻوليءَ جا دنيا جي مختلف ٻولين صوتي، صرفي ۽ نحوي سرشتي ۽ نظام جي مطالعي کي علم لسان چئبو آهي.
  • انسائيڪلو پيڊيا آف برٽينڪا: ٻوليءَ جي سرشتي وار مطالعي کي لسانيات چئبو آهي، جنهن ۾ ان جي مزاج، جوڙجڪ جي ايڪن ۽ ڪنهن به اهڙي نظام ۾ ترميم جي ڇنڊڇاڻ اچي وڃي ٿي.

صوتيات

  • صوتيات ڳالهائڻ جي آوازن جو سائنسي مطالعو آهي. هي علم آواز ڪيئن اُچاريا، منتقل ۽ موصول ڪيا وڃن ٿا جو مطالعو آهي.

صرفيات

  • صرفيات لفظن جي جوڙجڪ جو علم آهي. هيءَ لسانيات جي اُها شاخ آهي، جيڪا لفظن کي صرفين ۾ ورهائي ٿي. هن کي لفظن جو گرامر سمجهي سگهجي ٿو، جيئن نحويات جملي جو گرامر آهي.
  • علم صرف اهو علم آهي، جنهن جي مدد سان ڪنهن به ٻوليءَ جي لفظن ۾ انهن جي جزن جي جوڙجڪ، سٽاءَ ۽ بيهڪ جي خبر پوي ٿي. هن علم جي مدد سان ٻوليءَ جي وياڪرڻي مواد ۾ جيڪي خودمختيار يا آزاد صورتون يا پرورس صورتون هونديون آهن، انهن جي استعمال جي خبر پوندي آهي. هن علم جي اڀياس جي دائري ۾ فقط لفظ اچن ٿا.

نحويات

  • انسائيڪلو پيڊيا آف برٽينڪا: علم نحويات لفظن جي جملي ۾ تنظيم، جملي جي حصن يا جُزن ۽ فقرن، جملي جي بناوت ۽ سندن جوڙجڪ جي جزن جي لاڳاپي جو علم آهي. نحويات جملي جو گرامر آهي.

مددي ڪتاب

  1. ادب زندگي ۽سماج “مرتب“انور فگار هڪڙو.مهراڻ اڪيڊمي
  2. سنڌي نثر جي تاريخ “ڊاڪٽر غلام علي الانا 
  3. سنڌي نثر جي صنفن جو  اڀياس“پروين موسيٰ ميمڻ“ روشني 2015
  4. سهڻي امر جليل نمبر
  5. سنڌي ڪهاڻي جي اوسر “جڳديش لڇاڻي“
  6. علم لسان ۽ سنڌي زبان“علي نواز جتوئي“انسٽيٽيوٽ آف سنڌيولاجي
  7. سنڌي صوتيات“ڊاڪٽر غلام علي الانا“سنڌي لئنگئيج اٿارٽي 2009
  8. سنڌي ٻولي جو اڀياس“ڊاڪٽر غلام علي الانا “انسٽيٽيوٽ آف سنڌيولاجي ٻيو ڇاپو 2005.
  9. انسائيڪلوپيڊيا آف برٽينڪا.

ھي بہ ڏسو

خوابن جا چور هميشه دل جي دري ٽپي ايندا آهن!

خوابن جا چور هميشه دل جي دري ٽپي ايندا آهن! عباس ڪوريجو مان اهو سزاءِ …